Het is het weer tijd voor de Spotreview! Hierin schrijven we wekelijks een klein reisverhaaltje en evalueren we een door ons zelf bezochte bestemming. Jullie meningen zijn van harte welkom!

Sardinie, Strand, Eiland

Sardinië.. Ik ben hier ongeveer 3 weken geleden geweest (23 mei tot 2 juni) op bezoek bij mijn ouders die hier voor 3 maanden een huisje hebben gehuurd.  Zonder enkele verwachting, behalve de beloofde idyllische stranden heeft Sardinië mij verrast, veroverd en betoverd!

We kwamen aan op het vliegveld in Alghero waar mijn moeder mij en mijn vriend stond op te wachten in de auto. Na een koud en nat weekje in Nederland was de zwoele Italiaanse lucht het eerste wat mij aanvloog; de vakantie is begonnen! Mijn ouders verbleven in Bosa, een uurtje zuidelijker dan Alghero, waarbij de autorit eerder een attractie is dan een reis. De gehele reis rijd je langs zee en door de rotsige bergen.

Bosa wat ben je mooi!!

Italie, Sardinie, Bosa

Mocht je niet van kleur houden dan ben je hier niet op je plek, maar Bosa is het meest schattige dorpje dat ik ooit heb gezien! Klein, authentiek en niet overgegeven aan het toerisme. Hier heerlijk gegeten en vrienden gemaakt met de eigenaar van het restaurant, Sergio (die dit restaurant als had hobby maar eigenlijk tandarts is). Hij kwam uit zichzelf van alles laten proeven en hebben uiteindelijk ongeveer de helft betaald van wat we allemaal hadden geconsumeerd. Eerlijk is eerlijk, Italianen zijn leuk, maar deze vorm van royaliteit  had ik nog niet eerder van ze ontdekt!

Iets wat ik niet wist maar mij op het eiland duidelijk is geworden, is dat de Sardijnse cultuur zeer verschilt van de Italiaanse. De locals vertelden zich meer Sardijn te voelen dan Italiaan. Ze spreken dan ook hun eigen taal met elkaar: Sardijns . Dit is een taaltje dat de ¨gewone¨ Italiaan niet begrijpt en alleen wordt gesproken op dit eiland. Het grootste verschil wat ik zelf heb aanschouwen is dat de Sardijnse mannen verre van macho zijn. Ze zijn hier een stuk meer bescheiden dan wat ik van Italiaanse mannen ken.

Cagliari, Sardinie, Italie

Op dag 3 zijn we gereden naar de hoofdstad Cagliari, het meest Zuidelijke puntje van Sardinië. Een erg leuk stadje waar we voor 60 euro voor een nachtje bij een Italiaans stel sliepen. Heerlijk dagje geslenterd door de vele kleine straatjes en ´s avonds veels te veel – erg lekkere – wijn gedronken. De Vermentino is de lokale druif, en beviel ons zo goed dat wij deze de gehele vakantie hebben gedronken. Geen enkel huis smaakte minder ;-)!

Op de terugweg naar Bosa zijn we even gestopt in het dorpje San Sperate, het vermeende kunstenaarsdorp van Sardinië. Het dorpje heeft deze naam te danken aan de kunstenaar Pinuccio Sciola. Hier hebben we kennis mogen maken met ¨steenmuziek¨ waarbij grote stukken rotsblokken het instrument waren. Erg bijzonder.

Sardinie, San sperate, Italie

Weer in Bosa bezochten we het dichtbij gelegen strandje ´Spiaggia di Cumpultittu´. Een waar paradijsje, en nog lekker rustig door het laagseizoen..

Sardinie, Italie, strand

Op dag 7 zijn we naar Alghero gereden. Dit is een erg mooi idyllisch plaatsje, waar overduidelijk wel meer toerisme was dan in de hoofdstad Cagliari of Bosa. Je hebt heel veel schattige pleintjes en straatjes waar je heerlijk kunt neerstrijken om mensen te kijken ;-). Na wat geslenter hebben we gegeten op de boulevard met prachtig uitzicht op zee. Een erg leuk en schattig stadje en zeker een must go als je naar Sardinië gaat!

Screen Shot 2015-06-24 at 13.56.35

Om een avondje het nachtleven op te zoeken zijn we naar Port Cervo gegaan (Noord-Oosten), het Saint Tropez van Sardinië. Onder andere Berlusconi heeft hier een huisje, het schijnt zijn favoriete vakantiebestemming te zijn. We hebben een beetje terras gehopt langs de haven, op zijn chique, met cocktails en gin tonics. De vrouwen liepen hier op hakken en cocktailjurkjes en de mannen voornamelijk in witte overhemden. Echt een ander gezicht van Sardinië! De prijzen liegen er hier niet om, dus een avondje is leuk, maar de prijzen op de rest van het eiland zijn wat leuker!

Sardinië, Italië, Porto Cervo

Op het  (helaas) al einde van de vakantie hebben we nog een hele leuke avond gehad met een grote groep Sardijnen die kwamen bbqen. En iedereen nam wat mee! Van zelfgemaakte wijn tot zelfverbouwde groenten of zelfgebakken cake. De gesprekken gingen enigszins met handen en voeten, maar dit had ook wel weer zijn charme.

Het Westen van Sardinië heb ik ontdekt, nou schijnt het Oosten wat betreft strandjes nóg mooier te zijn. Dus dat belooft veel goeds voor mijn volgende bezoek aan dit prachtige eiland van Italië !

Mijn beoordeling

Foodies

newcastle evaluatie, spot review newcastle, evaluatie newcastle

Absoluut 4 sterren, heerlijk verse vis gegeten en mooie lokale vleesgerechten als de ´suckling pig´!

Culture Seekers

vier sterren, newcastle evaluatie, spot review newcastle

Ook 4 sterren, heel veel mooie plaatsjes bezocht en de authentieke Sardijnse cultuur heeft mij erg verrast!

Nightlife Lovers

vier sterren, newcastle evaluatie, spot review newcastleOver het algemeen heerst er geen grote uitgaanscultuur op Sardinië, maar voor een avondje zien en gezien worden ben je in het chique Porto Cervo (noordoost) goed op je plek!

Backpackers

sterren, vijf sterren, newcastle review

Ik heb geen backpackers kunnen spotten op het eiland en denk dan ook dat het eiland minder geschikt is voor deze groep.

Overall score

drie sterren, newcastle review, evaluatie newcastle

Nieuwsgierig geworden? Beleef Sardinië zelf en laat ons weten wat jij er van vond! En lees ook onze vorige Spotreview over Newcastle!